5 mötestrender att inspireras av
Behovet av det personliga mötet är fortfarande lika stort trots att mycket runt omkring oss digitaliseras. Det ena utesluter dock inte det andra, och en stark trend även inom mötesbranschen är just att digitaliseringen tar allt större plats.
I år satsar vi även mer på lekfulla aktiviteter, interaktion och mer tänk kring hållbarhet när det kommer till mötestrender. Då vi lever i ständig förändring kan det vara både viktigt och nödvändigt att förstå och hänga med på de trender som utvecklas under åren. Här nedan har vi samlat ett antal starka och växande trender som har stor betydelse för mötesbranschen att hålla koll på just nu.
1. Det digitala integreras i det fysiska mötet
Digitaliseringen ses inte längre som en parallell verklighet till den fysiska och analoga världen utan fler och fler inser att det bara finns en verklighet där de båda dimensionerna samspelar. Detta menar Ida Malmström, projektledare för möten på Visit Linköping & Co, gäller även för mötestrender där det digitala tar allt mer utrymme på möten och event.
En stark internetuppkoppling och tillgång till teknik är en självklarhet, men hon menar att trots den starka digitaliseringen kommer det inte slå ut det fysiska mötet utan snarare komplettera det. Ett exempel att inspireras av när det kommer till digitalisering kan bland annat vara ett upplägg likt TED Talks där presentationer eller intervjuer kan vara förinspelade eller sändas live från annan plats. Det kan ge en större variation i mötesupplevelsen och innebär också färre resor för föreläsare.
2. Hållbarhetstrenden fortsätter växa
Det blir allt viktigare att planera sina möten hållbart från början till slut. Hållbarhet kan genomsyra och lyftas på flera olika sätt under eventet genom till exempel hållbar mat, flera mässor eller möten vid samma tillfälle för att minska utsläppen alla resor kan ge och kortare resesträckor till och från eventet.
Varför inte få deltagarna att reflektera över hur dem kan minska sin egen klimatpåverkan genom att till exempel ange klimatavtryck på lunchmenyn eller redovisa vilket klimatavtryck aktiviteter som erbjuds under dagen har?
3. Måltiden blir en egen aktivitet
Under många år har vi fokuserat helt på vad som serveras på tallriken och vem som lagat det. Nu lyfter vi istället blicken mot hur maten och drycken serveras, tillagas och presenteras för att bidra till helheten under eventet. Maten har en stor betydelse för upplevelsen och genom att till exempel sätta ihop en specialmeny endast för dagen med ett specifikt tema gör det lilla extra.
Om du och ditt företag pratar hållbarhet under ert möte kan det till exempel vara en god idé att servera en vegetarisk meny med lokalproducerad mat. Även den hälsosamma trenden håller i sig där den klassiska sockerdrickans tid är utdöd och istället ersatt med hederligt citronvatten eller andra goda alkoholfria alternativ.
4. Korta och effektiva möten med mer interaktion
Något Linköping Konsert & Kongress egna mötessäljare Daniel Fjäll är övertygad om kommer bli en stor mötestrend i år är korta och mer effektiva möten. Han menar att allas tid är viktig och att ses när det faktiskt behövs – inte bara för att. Korta presentationsformer som till exempel pecha kucha som alltid innehåller 20 bilder som visas i 20 sekunder ger en presentation på 6 minuter och 40 sekunder – en perfekt tid för att hålla publiken uppmärksam och engagerad.
Ett annat exempel är så kallade lägerelds-sessioner där presentationen tar cirka 20 minuter och därefter följs upp av ett lika långt samtal med publiken där även föredragaren sitter ner. Att aktivera deltagarna för att få dem att inte bara vara passiva åskådare är viktigt! Ta hjälp av digitala verktyg så som Mentimeter för att aktivera ditt företag eller hederliga analoga aktiviteter som att göra posters eller prototyper bidrar till mer interaktion.
5. Nya ytor för aktiviteter
Fokus har tidigare vilat på rummet där evenemanget tar plats och övriga ytor har inte spelat någon större roll. Nu däremot står alla ytor lika mycket i centrum då aktiviteter som sker utanför mötesrummet är minst lika viktiga för helhetsupplevelsen. Det kan till exempel vara aktivitets- och interaktionsytor med utställningar, montrar med personer utifrån eller möjligheten att prova på ny teknik.
Att planera aktiviteter och olika typer av happenings både i och utanför mötesrummet gör publiken mer integrerad och engagerad under dagen. Varför inte starta dagen med ett stretchigt yogapass, en löprunda eller lugn meditation? För återhämtning och avkoppling under dagen kan man också erbjuda stilla och tysta zoner där deltagarna kan slå sig ner för en paus.