Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny Gå direkt till meny

Vi arbetar systematiskt i skapandet av en klimat- och resurssmart verksamhet som minskar vår miljöpåverkan och främjar en mer hållbar framtid. Genom konkreta åtgärder och långsiktiga mål integrerar vi ett miljöperspektiv i våra verksamhetsrutiner genom följande tre fokusområden: 

Mat och dryck med minskad miljöpåverkan

Mat och dryck spelar en central roll i den verksamhet som vi bedriver på  Linköpings Konsert & Kongress. Vi strävar efter att erbjuda rätter baserade på ekologiska och närproducerade råvaror, samt samarbeta med miljömärkta leverantörer som följer vår uppförandekod. Våra menyer anpassas efter säsongens råvaror för att skapa hållbara matupplevelser för våra besökare.

Vi arbetar för att behålla våra Svanen- och Green Key-certifieringar och har målsättningar kring en ökning av andelen ekologiska och lokala råvaror i restaurangen. Målet är att varje år erbjuda ett ännu mer hållbart och lokalt präglat utbud. Genom detta hjälper vi våra kunder att göra medvetna val. Samtidigt genomförs åtgärder för att minska matsvinnet på anläggningen.

Vi har även mål och ambitioner att skapa aktiviteter kring mat och dryck som involverar besöksnäringen i Linköping. Vid egna evenemang och samarrangemang ställer vi tydliga krav för att säkerställa att hållbarhetsprinciperna efterlevs i alla led.

En kock med Visit Linköping-förkläde håller i en efterrätt

Minskad klimatpåverkan från besökarnas resor

Besökarnas resor till Linköping ger upphov till vår verksamhets största klimatpåverkan. Visit Linköping & Co har inte en direkt kontroll på frågan, men genom att uppmuntra till hållbart resande till alla evenemang i vår evenemangskalender, kartläggning av resmönster och att uppmuntra till hållbara möten kan vi påverka mer hållbara beteenden.

Inför 2021 utökades även bolagets besöksnäringsuppdrag med ett uppdrag om att bidra till en miljömässigt hållbar destination och detta arbetar vi aktivt med. Vi marknadsför och kommunicerar gröna upplevelser gentemot besökare via sociala medier och vår hemsida och lyfter även hållbart resande. Vi har dessutom bildat en referensgrupp för hållbarhet där företag som är framstående på hållbarhet inom besöksnäringen deltar. Utöver det har vi tagit fram en Miljösäkring för Linköpings besöksnäring för att synliggöra de aktörer som arbetar miljömässigt hållbart samt göra det enklare för besökare att göra gröna och hållbara val när de besöker Linköping, läs mer om den här.

I vår internationella marknadsföring prioriterar vi närmarknader där det finns fler möjligheter för besökare att resa till Linköping på ett mer hållbart sätt, via till exempel tåg eller andra former av kollektivtrafik.

Minskad användning av plast och andra förbrukningsmaterial

Minskningen av användningen av plast och olika typer av förbrukningsmaterial är en viktig del i vårt miljöarbete för att minska vårt avfall och vår klimatpåverkan. Inom ramen för våra Svanen- och Green Key-certifieringar för Linköping Konsert & Kongress arbetar vi kontinuerligt med minskning av förbrukningsmaterial och engångsartiklar. Utöver det har vi intensifierat arbetet med att hitta ersättningsprodukter till plastartiklar och har ambitioner att utöka arbetet till arenor utanför Konsert & Kongress.

Vi har även mål kring att införa ett nytt avfallssorteringssystem för gäster och personal på Linköping Konsert & Kongress. Vi fortsätter prioritera digitala lösningar istället för trycksaker och minimerar detta så långt det är möjligt och har även mål kring att årligen minska förbrukningen av kopieringspapper. De gånger vi måste använda trycksaker ska det vara 100% miljömärkt.